Door: Middelburg.
Implementatie in de Nederlandse wet van Europese richtlijnen ter bestrijding van betalingsachterstanden bij handelstransacties.
Ingangsdatum: 1 januari 2013.
Sinds de economische crisis staan handelskredieten en het betalingsgedrag van bedrijven en overheidsorganisaties volop in de belangstelling. Door de wereldwijde recessie en het toenemend aantal wanbetalers krijgen bedrijven het steeds moeilijker om hun betalingsverplichtingen na te komen. Ondernemingen komen vaak in grote financiële problemen doordat andere bedrijven en instanties te laat zijn met de betaling van openstaande rekeningen. Zeker in Nederland, waar veel middelgrote en kleine bedrijven actief zijn, kunnen late betalingen innovatie en ontwikkeling in de weg staan. Voor een kleine onderneming kan een groot aantal openstaande rekeningen soms zelfs een faillissement betekenen.
Het Europees Parlement zet zich al jaren in voor strenge en duidelijke regels over betalingstermijnen. In september 2010 kwamen de Raad van de Europese Unie en de commissie Interne markt tot nieuwe regels over dit onderwerp. De absolute deadline voor de invoering in de lidstaten van de EU is 16 maart 2013. In Nederland gaan de nieuwe regels naar verwachting in per 1 januari 2013.
Hoe zien de nieuwe regels eruit?
- Overheidsinstanties dienen goederen en diensten die zij aanschaffen binnen 30 dagen te betalen.
- Contractvrijheid bij handelstransacties tussen ondernemingen: ondernemingen kunnen overeenkomen dat facturen binnen 60 dagen betaald moeten worden, mits daarbij geen sprake is van kennelijke onbillijkheid jegens de schuldeiser.
- Als ondernemingen contractueel niets regelen, moet de factuur binnen 30 dagen na de factuurdatum worden betaald.
- Ondernemingen hebben automatisch aanspraak op interest voor betalingsachterstand en op een vast minimumbedrag van 40 euro als compensatie voor alle invorderingskosten die dat vaste bedrag te boven gaan.
- De wettelijke interestvoet voor betalingsachterstand wordt verhoogd tot minstens 8 procentpunten boven de referentie-interestvoet van de Europese Centrale bank. Het is overheidsinstanties niet toegestaan een interestvoet voor betalingsachterstand vast te stellen die onder deze drempel ligt.
- Het wordt gemakkelijker voor ondernemingen om kennelijk onbillijke bedingen en praktijken te betwisten bij nationale rechtbanken.
- Meer transparantie en bewustmaking: lidstaten worden verplicht de interestvoeten voor een betalingsachterstand te publiceren, zodat alle betrokken partijen op de hoogte zijn.
- De lidstaten worden aangemoedigd om praktijkcodes voor stipte betaling in te voeren.
- De lidstaten mogen ook in de toekomst wettelijke bepalingen handhaven of in werking doen treden die gunstiger zijn voor de schuldeiser dan die van de richtlijn.
Opmerking 1:
De nieuwe maatregelen zijn facultatief voor ondernemingen, in die zin dat zij het recht hebben om actie te ondernemen maar niet verplicht zijn om dat te doen. Een onderneming kan er in bepaalde gevallen de voorkeur aan geven de betalingstermijn met een paar dagen of weken te verlengen, om de goede zakelijke relatie met een bepaalde klant niet op het spel te zetten.
Opmerking 2:
De nieuwe maatregelen zijn wel bindend voor overheidsinstanties. Deze dienen het goede voorbeeld te geven en hun betrouwbaarheid en efficiëntie te demonstreren door hun contractuele verplichtingen na te komen.